موضوع: "بدون موضوع"

گزارش نشست علمی «جنگ روانی و راه های مقابله با آن در ایران» مورخ96/7/12

 معاون پژوهش ، جهت تشویق و ترغیب طلاب به انجام تحقیقات علمی و دقیق و همچنین استفاده از نتیجه تلاش این بزرگواران ، در نظر دارد که برای طلاب نشست های علمی با عنوان تحقیق پایانی انجام شده ؛ برگزار نماید.

خانم مهرپرورده از طلاب موفق است که تحقیق پایانی خویش را با کسب امتیاز برتر به اتمام رسانده است و اولین نشست علمی پژوهشی توسط ایشان ارائه گردید.

خانم مهرپرورده سخنان خویش را با بیان اهمیت موضوع آغاز نمود .سپس به بیان اهداف سیاسی و فرهنگی جنگ روانی و راههای مقابله با آن پرداخت. 

خلاصه مباحث مطرح شده:

امروزه یکی از مسائلی که جهان اسلام ، بویژه  جمهوری اسلامی ایران با آن روبروست جنگ روانی است، جنگ روانی علیه ایران در زمان های گذشته به صورت پنهانی وجود داشته اما از زمان انقلاب اسلامی تهاجمات آن به صورت جدی تر و وسیع تر نمایان شده است . جنگ جنگ روانی دارای اهداف سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و … می باشد و عوامل موثر در آن به عوامل درونی و عوامل بیرونی تقسیم می گردد و انواع جنگ روانی عبارتند از : جنگ روانی تاکتیکی و جنگ روانی استراتژیک و جنگ روانی دفاعی مرکب، ابزارهای جنگ روانی هم سمعی است و هم بصری و راه های مقابله با آن هم فردی است و هم اجتماعی می باشد .

هدفهایی که دشمن از جنگ روانی دنبال می کند با توجه به مساله زمان دارای ماهیت های متفاوتی است که در هر زمان به یک شکل خاصی بروز می کند . امروزه دشمن در جنگ روانی از شیوه های جدیدی مثل ترور شخصیت و شایعه پراکنی ، اثر گذاشتن در انتخابات و … استفاده می کند . دشمن سعی می کند که در این جنگ عقیده و رفتار مردم کشور سلطه را به نفع خود تغییر دهد تا از این طریق بتواند به اصل نظام ضربه بزند و نسل جوان را بدون اعتقاد به انقلاب بار بیاورد به گونه ای که نسبت به اصل ولایت فقیه حالت تهاجمی داشته باشند . دشمن سعی دارد جوان ایرانی را دچار یاس و ناامیدی کند و برای همین بیشتر از محرومیت ها ، خرابی ها و … سخن می گوید تا جوان ایرانی نسبت به آینده و سرنوشت خود و کشورش دچار رعب و وحشت شود. با توجه به اینکه در ایران مقوله فرهنگ ،مقوله بسیار گسترده و مهمی است . دشمنان برای ضربه زدن به نظام اسلامی از این طریق نفوذ کردند و اهدافی را که از طریق نفوذ در فرهنگ اسلامی دنبال می کنند عبارتند از : اسلام زدایی، تقدس زدایی، حمله به ارزشها و … می باشد .

دشمن برای براندازی نظام ایران همیشه از یک نوع جنگ روانی استفاده نمی کند بلکه متناسب با هدفی که دنبال می کند گاهی از نوع تاکتیکی ، گاهی از نوع استراتژیک و گاهی از نوع دفاعی مرکب استفاده می کند .و همچنین شیوه های دشمنان در جنگ روانی شیوه های متفاوتی است از جمله آن : آموزشی ، امنیتی ، اجتماعی و … می باشد

 باید در برابر این همه تکنیک ها، روش ها و ابزارهایی که دشمن به کار می گیرد هوشیار بوده و با استدلال و روشنگری ، حقیقت را برای مردم آشکارنمود. و از آنجایی که رسانه در این راستا (استدلال و روشنگری) می تواند به خوبی ایفای نقش کند . ابتدا باید سواد رسانه ای را افزایش داد و با به کارگیری زبان روز به جای زبان زور انسانهای امروزی را متحول کرد و با تمسک به آموزه های دین مبین اسلام تک تک افراد را در مقابل جنگ روانی مستحکم کرد. و از طرف دیگر دولتمردان ، نیز باید گفتار و عملشان یکی باشد و این مهمترین عامل برای جلوگیری از جنگ روانی است .

البته با اکتفا کردن به راههای فردی به تنهایی نمی توان جلوی جنگ روانی دشمن ایستاد بلکه علاوه بر راههای فردی راه های اجتماعی نیز برای مقابله با تهاجم جنگ روانی وجود دارد ، اگر دولتمردان و مردم با یکدیگر تعامل داشته باشند و از سوی دیگر ابزارهای اطلاع رسانی مانند وسایل ارتباط جمعی تقویت شود و از همه مهمتر هویت ملی تقویت شود و مردم به اختلافات قومی و مذهبی دامن نزنند به راحتی می توان جلوی این جنگ روانی مقاومت کرد و دشمن را از رسیدن به اهدافش ناامید کرد .

 

روش مطالعه و یادگیری

خلاصه مباحث دوره پژوهشی روش مطالعه و یادگیری ، استاد مریم شمخانی مورخ 96/4/27

«در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ، یکی از مصادیق تولید ، تولید دانش است و با این هدف این جلسه برگزار شده است.

تفاوت خواندن و مطالعه:

خواندن دریچه ای برای درک بیشتر است و ادراکات ما به وسیله حواس پنجگانه دریافت می شود.پس خواندن به این معنا که فقط دریافت اطلاعات و درک بیشتر و حتی تقویت ادراکات باشد بدون سواد هم اتفاق می افتد و دایره وسیع تری از مطالعه دارد ولی مطالعه دریچه ای برای فهم بیشتر است که نیاز به سواد دارد و در نهایت هر دو به سمت یادگیری حرکت می کنند.

اهداف مطالعه می تواند این موارد باشد:

برآورده شدن نیازها     -لذت بردن       -کسب منزلت اجتماعی            -کسب اطلاعات_

 -بالا بردن روحیه و عدم افسردگی         -تقویت جسمی و روحی           -کسب ارتباطات

روش های مطالعه

این روش ها مجموعه ای از مهارتها هستند که با کسب آنها می توان مطالعه ی بهتری داشت :1- اجمالی   2- تند خوانی  3- عبارت خوانی    4- دقیق خوانی   5-خواندن تجسسی   6- انتقادی   7- خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری

هدف از روش نوع اول، سرعت در مطالعه ،سازماندهی اطلاعات ، تمرکز و حفظ اطلاعات است. در این روش شاخصه هایی داریم که اولین آن سازماندهی اولیه است یعنی کشف قسمت های اصلی . پس باید به فهرست مراجعه کنیم و در ادامه پیامهای هر بخش را بیاوریم .دومین مرحله ، تعیین هدف مطالعه می باشد(اینکه برای علاقه شخصی ، یا پرکردن اوقات فراغت،یا پاسخ به یک سؤال و یا …مطالعه انجام می شود)مرحله سوم:برآوردکردن دشواری و زمانی که لازم است که آن مقدار مطلب را مطالعه کنیم (هر چند دقیقه ای که نیاز هست را تخمین زده و برایش برنامه ریزی کند).

روش تند خوانی(دید زدن)

این روش بیشتر برای پیان نامه ها استفاده می شود که به دنبال منابعی می گردیم و بین انبوهی از منابع ، تنها مطالب مهم و مرتبط با موضوع اصلی را از آن استخراج می کنیم .مرحله اول آن هم سازمانبندی اولیه است.

روش عبارت خوانی

عبارت به مجموعه ای از کلمات که کنار هم قرار گرفته و به صورت گروهی مصداق یک معنا هستند مثل «حوزه علمیه الزهراء (سلام الله علیها ) همدان ».

در هر متنی هرمی وجود داردکه پایه آن را حروف تشکیل می دهد و بعد از آن کلمه و بعد جمله و بعد پاراگراف و در نوک قله به متن می رسیم.

پس عبارت همان ربط معنایی کلمات گروهی است و سرعت و دقت را بالا می برد چون دیگر جمله را با تمام جزئیات نمی خوانیم.

دقیق خوانی

شاخصه دقیق خوانی سازماندهی است که خود به 6 مورد تقسیم می شود.

1_ سطح بندی (مثلا از کل به جزء رسیدن یا از سخت به آسان رسیدن )

2- تشخیص (اینکه این متن ، کدام یک از این سطوح را داراست)

3_ یادآوری مطالب

4_دریافت پیام

5_اهمیت به اطلاعات واقعی

6_ مثال زدن در ذهن

 شاخصه دوم ، حاشیه نویسی است که توضیحی راجع به خود متن است و معنی یک کلمه یا گروهی از کلمات راشرح می دهد ویا توضیحی دیگر است ..(اما توشیح بسط دادن و شاخه دادن به خود متن است که آوردن جزئیات و منابع و …را شامل می شود.)

سوم علامت گذاری هک معمولا همه این کار را انجام می دهند با خط کشیدن زیر کلمات  و سفری کردن یا رنگی کردن بعضی از کلمات و جملات مهم. چهارمین شاخصه خلاصه نویسی است که اگر علامت گذاری را درست انجام داده باشیم این مرحله آسان می شود

مطالعه تجسسی

شاخصه اصلی خواندن تجسسی سؤال است و فرایند آن بدین صورت است: 1- هدف  2- آمادگی ذهنی 3-ایجاد علاقه 4-تبدیل جملات به سؤال

مطالعه انتقادی

شاخصه های اصلی آن تجزیه و تحلیل انتقادی  و فهم دقیق و تفکر انتقادی و خلاق است و 4 مرحله دارد : تفکر – استخراج –استدلال – استنباط

بیان انواع سؤال برای توضیح بیشتر این مرحله : تحمیلی –ترجمه ای –ترکیبی –ارزشیابی-کاربردی- تفسیری-   »

 (از لطف سر کار خانم میترا عجمی که این خلاصه را تهیه کردند بسیار سپاسگزاریم )

 

اطلاعیه برگزاری دفاعیه

اطلاعیه دفاعیه

استاد داور :حجت الاسلام و المسلمین حاجیلویی

اساتید راهنما : سرکار خانم عظیمی دوستی ،سرکار خانم شمخانی ، سرکار خانم یعقوبی

طلاب مدافع :خانم محبوبه عباسی ، اشرف مهرپرورده ، الهام رحمتی راد ثانی. 

تاریخ : 1396/4/31            ساعت 8         مکان : واحد پژوهش الزهراء(سلام الله علیها) همدان

انتخابات ریاست جمهوری، مظهر آزادی و قدرت انتخاب و رشد ملت ایران است

«بیانات  مقام معظم رهبری (مدظله ) در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌،80/2/28»

در قانون اساسی ما، رئیس‌جمهور مقام والایی است. در قانون اساسی، هم وظایف سنگینی بر دوش رئیس‌جمهور گذاشته شده - که در اصول مختلف آن مطرح گردیده است - هم اختیارات و امکانات زیادی در اختیار رئیس‌جمهور است. در مجموعه نظامِ قانون اساسی ما، این اختیارت و امکانات و وظایف، منحصر به فرد است. رئیس‌جمهور اختیارات فراوانی دارد: قوّه مجریّه و بودجه کشور و وزارتخانه‌های گوناگون در اختیار اوست.حقّاً و انصافاً جا دارد که آحاد مردم نسبت به این قضیه احساس مسؤولیت کنند.

 

تشکر از طلبه پژوهشگر

باعث افتخار است که گزارش هجدهمین همایش کتاب سال حوزه ،در بهمن ماه 1395،قبل از اینکه از طریق ارسال کتاب همایش باشدتوسط یکی از طلاب شرکت کننده در همایش ،به دست پژوهش رسید.

خانم فاطمه فیاض خو ؛طلبه ای با تحصیلات عالی دانشگاهی و فعال در عرصه پژوهش ،به دلیل ارسال کتاب خود با عنوان «کانسار های چینه سان و چینه کران»، به همایش دعوت شده بودند وگزارشی از همایش دادند و نفرات برگزیده را نیز معرفی نمودند.

ایشان اکنون نیز با ارسال مقاله در فراخوان جشنواره ی علامه حلی شرکت کرده اند.ضمن تشکر از ایشان ، از خدای مهربان توفیقات روز افزون برایشان خواستاریم. 

1 3