گزارش نشست علمی «جنگ روانی و راه های مقابله با آن در ایران» مورخ96/7/12

 معاون پژوهش ، جهت تشویق و ترغیب طلاب به انجام تحقیقات علمی و دقیق و همچنین استفاده از نتیجه تلاش این بزرگواران ، در نظر دارد که برای طلاب نشست های علمی با عنوان تحقیق پایانی انجام شده ؛ برگزار نماید.

خانم مهرپرورده از طلاب موفق است که تحقیق پایانی خویش را با کسب امتیاز برتر به اتمام رسانده است و اولین نشست علمی پژوهشی توسط ایشان ارائه گردید.

خانم مهرپرورده سخنان خویش را با بیان اهمیت موضوع آغاز نمود .سپس به بیان اهداف سیاسی و فرهنگی جنگ روانی و راههای مقابله با آن پرداخت. 

خلاصه مباحث مطرح شده:

امروزه یکی از مسائلی که جهان اسلام ، بویژه  جمهوری اسلامی ایران با آن روبروست جنگ روانی است، جنگ روانی علیه ایران در زمان های گذشته به صورت پنهانی وجود داشته اما از زمان انقلاب اسلامی تهاجمات آن به صورت جدی تر و وسیع تر نمایان شده است . جنگ جنگ روانی دارای اهداف سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و … می باشد و عوامل موثر در آن به عوامل درونی و عوامل بیرونی تقسیم می گردد و انواع جنگ روانی عبارتند از : جنگ روانی تاکتیکی و جنگ روانی استراتژیک و جنگ روانی دفاعی مرکب، ابزارهای جنگ روانی هم سمعی است و هم بصری و راه های مقابله با آن هم فردی است و هم اجتماعی می باشد .

هدفهایی که دشمن از جنگ روانی دنبال می کند با توجه به مساله زمان دارای ماهیت های متفاوتی است که در هر زمان به یک شکل خاصی بروز می کند . امروزه دشمن در جنگ روانی از شیوه های جدیدی مثل ترور شخصیت و شایعه پراکنی ، اثر گذاشتن در انتخابات و … استفاده می کند . دشمن سعی می کند که در این جنگ عقیده و رفتار مردم کشور سلطه را به نفع خود تغییر دهد تا از این طریق بتواند به اصل نظام ضربه بزند و نسل جوان را بدون اعتقاد به انقلاب بار بیاورد به گونه ای که نسبت به اصل ولایت فقیه حالت تهاجمی داشته باشند . دشمن سعی دارد جوان ایرانی را دچار یاس و ناامیدی کند و برای همین بیشتر از محرومیت ها ، خرابی ها و … سخن می گوید تا جوان ایرانی نسبت به آینده و سرنوشت خود و کشورش دچار رعب و وحشت شود. با توجه به اینکه در ایران مقوله فرهنگ ،مقوله بسیار گسترده و مهمی است . دشمنان برای ضربه زدن به نظام اسلامی از این طریق نفوذ کردند و اهدافی را که از طریق نفوذ در فرهنگ اسلامی دنبال می کنند عبارتند از : اسلام زدایی، تقدس زدایی، حمله به ارزشها و … می باشد .

دشمن برای براندازی نظام ایران همیشه از یک نوع جنگ روانی استفاده نمی کند بلکه متناسب با هدفی که دنبال می کند گاهی از نوع تاکتیکی ، گاهی از نوع استراتژیک و گاهی از نوع دفاعی مرکب استفاده می کند .و همچنین شیوه های دشمنان در جنگ روانی شیوه های متفاوتی است از جمله آن : آموزشی ، امنیتی ، اجتماعی و … می باشد

 باید در برابر این همه تکنیک ها، روش ها و ابزارهایی که دشمن به کار می گیرد هوشیار بوده و با استدلال و روشنگری ، حقیقت را برای مردم آشکارنمود. و از آنجایی که رسانه در این راستا (استدلال و روشنگری) می تواند به خوبی ایفای نقش کند . ابتدا باید سواد رسانه ای را افزایش داد و با به کارگیری زبان روز به جای زبان زور انسانهای امروزی را متحول کرد و با تمسک به آموزه های دین مبین اسلام تک تک افراد را در مقابل جنگ روانی مستحکم کرد. و از طرف دیگر دولتمردان ، نیز باید گفتار و عملشان یکی باشد و این مهمترین عامل برای جلوگیری از جنگ روانی است .

البته با اکتفا کردن به راههای فردی به تنهایی نمی توان جلوی جنگ روانی دشمن ایستاد بلکه علاوه بر راههای فردی راه های اجتماعی نیز برای مقابله با تهاجم جنگ روانی وجود دارد ، اگر دولتمردان و مردم با یکدیگر تعامل داشته باشند و از سوی دیگر ابزارهای اطلاع رسانی مانند وسایل ارتباط جمعی تقویت شود و از همه مهمتر هویت ملی تقویت شود و مردم به اختلافات قومی و مذهبی دامن نزنند به راحتی می توان جلوی این جنگ روانی مقاومت کرد و دشمن را از رسیدن به اهدافش ناامید کرد .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.